Garden Gourmet Q&A

Piątek, January 15, 2021

1. Jak wygląda rynek produktów i dań roślinnych w Polsce?

Redukowanie spożycia mięsa jest coraz popularniejsze wśród konsumentów na całym świecie. Jak pokazują globalne dane Euromonitora, każdego roku liczba deklarowanych wegetarian zwiększa się aż o 76 milionów1. Jednak – zarówno na świecie, jak i w Polsce – rośnie również liczba tzw. fleksitarian, czyli osób ograniczających mięso w codziennej diecie, jednak nie rezygnujących z niego w całości. Ich motywacje są bardzo różne – od kwestii zdrowotnych, poprzez środowiskowe czy etyczne. To właśnie ta rosnąca liczba osób świadomie zmniejszająca ilość mięsa pokazuje, jak ważna jest to zmiana w myśleniu konsumentów – dotyczy bowiem znacznie szerszej grupy niż sami wegetarianie czy weganie. Już dziś w Polsce, aż 18% osób, które je mięso, stara się je ograniczać w diecie. W kraju i na świecie aż 44% badanych deklaruje, że chętniej wybiera restauracje oferujące dania roślinne2. Skala zmian jest więc znacząca, co bezpośrednio przekłada się na ogromny potencjał dalszego rozwoju tego segmentu rynku. 

2. Dlaczego Nestlé rozwija ofertę dań roślinnych?

W Nestlé przyświeca nam cel, by produkowana przez nas żywność była nie tylko smaczna, ale także dobra – zarówno dla konsumentów, jak i planety. Rozwijanie oferty produktów roślinnych jest bardzo ważne w kontekście obu tych aspektów. Mając na uwadze zalecenia ekspertów w zakresie żywienia, wiemy dziś, że każdy z nas powinien dostarczać przynajmniej połowę białka ze źródeł roślinnych. Rosnąca świadomość konsumentów i uwaga skierowana na zbilansowane odżywianie, sprawiają, że produkty pochodzenia roślinnego dynamicznie zyskują na popularności. Jako producent żywności musimy odpowiedzieć na tę potrzebę, gwarantując jednocześnie, że ta oferowana przez nas będzie najsmaczniejsza na rynku. 
Jednocześnie, wspieranie diety roślinnej to ważny punkt z perspektywy naszej planety. Produkcja żywności na bazie roślin ma zdecydowanie mniejszy wpływ na środowisko w stosunku do żywności pochodzenia zwierzęcego. Pozwala ograniczyć powierzchnię potrzebną do hodowli, zredukować ślad węglowy oraz wymaga mniejszej ilości wody. Przykładowo, wyprodukowanie wołowiny wymaga 100 razy więcej wody, niż wyprodukowanie takiej samej ilości białka sojowego. Patrząc na zasoby naturalne w perspektywie długofalowej, widać, że żywność na bazie roślin jest kierunkiem, w który powinniśmy inwestować, by zapewnić dobrobyt i bezpieczeństwo także przyszłym pokoleniom. 

3. Dlaczego ważna jest popularyzacja diety roślinnej?

Globalne systemy żywnościowe muszą zmieniać się, by zapewniać ludziom odpowiednie odżywienie, odpowiadając jednocześnie na wyzwania zdrowotne, społeczne i ekologiczne, z którymi się obecnie mierzymy. Przemysł spożywczy, w tym także Nestlé, odgrywa w tym procesie kluczową rolę. Dlatego inwestujemy w badania, naukę o żywieniu i współpracujemy ze wszystkimi stronami łańcucha wartości, by dostarczać odżywczą i smaczną żywność tworzoną w poszanowaniu dla środowiska. Rozwój oferty produktów roślinnych to dla nas także jeden z kroków, dzięki którym dążymy do spełnienia naszych globalnych zobowiązań, by do 2050 roku osiągnąć zerową emisję gazów cieplarnianych.

4. Co to jest fleksitarianizm? 

Fleksitarianizm to dieta, która ogranicza spożycie mięsa jednak nie wyklucza go w całości. Ograniczenie może dotyczyć liczby posiłków mięsnych w ciągu dnia / tygodnia, może również oznaczać wykluczenie konkretnego rodzaju mięsa np. wieprzowiny czy wołowiny.  

5. Jaki jest plan rozwoju marki Garden Gourmet w Polsce?

Garden Gourmet to linia bardzo zróżnicowanych produktów roślinnych, zarówno zamienników mięsa, jak i warzywnych kompozycji. Sensational Burger to nasz pierwszy produkt tej marki w Polsce. W pierwszej kolejności był on dostępny w kanale HoReCa – w sieciach restauracji „7Street – Bar & Grill”, „Meet & Fit – Slow Food” oraz „Pizzeria 105”. Jest to sektor, który charakteryzuje się dużą innowacyjnością jest więc świetnym kanałem, by przedstawić konsumentom naszą nową markę. Bardzo często to właśnie jedząc poza domem, próbujemy nowych smaków i nieznanych wcześniej połączeń, ufając profesjonalnym kucharzom. Później te smaki próbujemy odtworzyć w domu. Dlatego też oferujemy sprzedaż produktów marki Garden Gourmet także w kanale detalicznym. 

6. Czy Sensational Burger jest odpowiedni dla wegan i wegetarian?

Tak. Nowy burger jest produktem roślinnym. Powstaje z połączenia naturalnych białek roślinnych: sojowego i pszenicznego, a barwę zawdzięcza naturalnym ekstraktom roślinnym, a także olejom: rzepakowemu i kokosowemu. Jednak smakiem naszego nowego produktu mogą cieszyć się nie tylko wegetarianie czy weganie – wzmocnienie smaku „umami” oraz doskonała tekstura sprawią, że smak Sensational Burgera zadowoli także te osoby, które mięso jedzą regularnie, jednak szukają dla niego zdrowszych alternatyw. 

7. Czy produkty Garden Gourmet są odpowiednie dla wegan i wegetarian?

Tak. Z uwagi na fakt, że konsumenci coraz częściej oczekują jasnej informacji na opakowaniu, by móc szybko i bez wątpliwości rozpoznać wegańskie i wegetariańskie produkty, marka Garden Gourmet została dokładnie przebadana pod kątem uzyskania certyfikatu V-label, który można otrzymać jedynie, gdy wszystkie składniki są pochodzenia roślinnego oraz kiedy na żadnym etapie produkcji nie zostały wykorzystane produkty pochodzenia zwierzęcego. Aby dieta wegetariańska i wegańska była bezpieczna dla zdrowia w dłuższym okresie czasu, podobnie jak tradycyjny model żywienia uwzględniający mięso, powinna zawierać odpowiedniej jakości białko. Dlatego też produkty Garden Gourmet w składzie zawierają m.in. pełnowartościowe białko sojowe, które warto włączać do codziennych posiłków w celu odpowiedniego zbilansowania makroskładników.

8. Czy w całym procesie powstawania produktów roślinnych Garden Gourmet nie ucierpiało żadne zwierzę? Jak wygląda certyfikacja / oznakowanie w tym zakresie? 

Produkty Garden Gourmet są certyfikowane jako wegetariańskie lub wegańskie znakiem V-label stworzonym przez European Vegetarian Union (EVU), która jest organizacją parasolową dla licznych europejskich organizacji wegańsko-wegetariańskich. W swojej certyfikacji organizacja uwzględnia wszystkie etapy produkcji oraz przetwarzania. Definicja pojęć „wegański” i „wegetariański”, która jest podstawą dla V-Label odpowiada propozycji definicji tych pojęć z XII konferencji Ministra ochrony konsumentów (z dnia 22 kwietnia 2016), gdzie:

  • Wegetariańskie są te produkty spożywcze, które nie są wytwarzane ze zwierząt czy też z części zwierząt z uwzględnieniem wszystkich etapów produkcji i przetwarzania. Artykuły spożywcze i inne produkty, które powstają przy pomocy żywych zwierząt lub produktów odzwierzęcych uznaje się za wegetariańskie.
  • Wegańskie są te artykuły spożywcze i produkty, które nie są wytwarzane ze zwierząt czy też z części zwierząt na żadnym etapie produkcji i przetwarzania. By zostały one uznane za wegańskie, nie mogą też powstawać przy pomocy żywych zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego. Zostają przy tym uwzględnione wszystkie etapy produkcji i przetwarzania.  

9. Na jakiej podstawie artykuły żywnościowe są klasyfikowane jako wegańskie lub wegetariańskie przez V-label?

Firmy, które chcą uzyskać licencję V-Label dla swoich produktów, muszą ujawnić przed licencjodawcą pełen skład tych produktów, proces produkcji oraz wszystkie zastosowane substancje pomocnicze. Na podstawie tych informacji oraz ewentualnie przeprowadzonej kontroli przez zespół V-Label zakładu, produkty i artykuły żywnościowe zostają sklasyfikowane jako wegetariańskie lub wegańskie.

10. Czy Sensational Burger zawiera gluten?

Tak. Sensational Burger powstaje naturalnych białek roślinnych: sojowego i pszenicznego zawiera także ekstrakt słodowy z jęczmienia, nie jest więc produktem odpowiednim dla osób nietolerujących glutenu lub z alergią na ten składnik. 

11. Czy Sensational Burger zawiera laktozę?

Nie, to produkt pochodzenia roślinnego i nie zawiera laktozy.

12. Na stronie widnieje informacja, że produkt może zawierać śladowe ilości jajek. Dlaczego jest to produkt oznaczony jako wegański?

Wszystkie wegańskie i wegetariańskie produkty Garden Gourmet mają certyfikat V-label – oznacza to, że produkty są certyfikowane jako wegańskie lub wegetariańskie przez European Vegetarian Union, a tym samym spełniają ich kryteria w tym zakresie (w tym kryteria śladów i zanieczyszczeń). 
Informacja o możliwej zawartości jaj nie dotyczy składników produktu, czyli surowców, z których został on wyprodukowany. Jest natomiast dobrowolnym ostrzeżeniem dla osób z alergią na jaja. W niektórych przypadkach nie da się uniknąć potencjalnej pozostałości niewielkich ilości innych produktów występujących w fabrykach Nestlé lub u naszych dostawców, mimo stosowania bardzo rygorystycznych standardów w łańcuchach dostawczych surowców oraz procesie produkcyjnym wyrobu gotowego. Należy podkreślić, że produkt spełnia wymagania żywności dla wegan, czyli nie zawiera składników pochodzenia zwierzęcego, a jedynie ich niewielkie nieuniknione pozostałości. Jest to sytuacja występująca niekiedy w przypadku produktów dla osób stosujących dietę wegańską i uznajemy, że spotyka się ona ze zrozumieniem z ich strony.

13. Produkty Garden Gourmet to żywność wysoce przetworzona – czy są jakieś argumenty za tym, by do diety włączać takie właśnie produkty?

Żywność jest przetwarzana z wielu powodów – przetwarzanie zapewnia bezpieczeństwo, odpowiedni smak czy wydłuża okres przydatności do spożycia zapobiegając dzięki temu marnotrawstwu. Choć w procesie rzeczywiście może zmieniać się zawartość niektórych witamin wrażliwych na ciepło, odpowiednio zaprojektowana produkcja może temu zapobiec (np. poprzez odpowiednio szybkie procesy bądź przywracanie pierwotnych wartości). Co więcej, przetwarzanie zwiększa również wartość odżywczą żywności – pozwala np.  zneutralizować składniki antyodżywcze naturalnie obecne w roślinach strączkowych lub zwiększyć strawność skrobi. W przypadku roślinnych zamienników mięsa to właśnie dzięki przetwarzaniu możemy zapewnić konsystencję, profil smakowy oraz odżywczy mięsa, opierając się w pełni na składnikach roślinnych. 

 

Źródła:

  1. Euromonitor International 2018. Nutrition: Sustainable Protein – From Flexitarian to Vegan (Part 2)
  2.  Nestlé Professional plant-based menu, 2018